T-Spot®-TB (ELISPOT) (Interferon-y Release Assay (IGRA))-Tuberkulosediagnostik – MedLab Bochum (2024)

MATERIALGEWINNUNG:

  • Abnahme von10 ml Lithium-Heparin-Röhrchen(Inhalt behutsam durchmischen um das Heparin zu lösen)
  • Eingang der Probe im Labor am Abnahmetag bis 12.00 Uhr(Bitte mit„EILT“kennzeichnen)
  • Ansatzmöglichkeit vonMontags bis Donnerstags (Bitte keine Einsendungen am Freitag und vor Feiertagen!)
  • Lagerung maximal 8 Stunden bei Raumtemperatur(22 °C ± 5 °C)

Abnahmebesteck:

  • 10 ml Lithium-Heparin-Röhrchen

PROBENTRANSPORT & LAGERUNG:

  • Eingang der Probe im Labor am Abnahmetag bis 12.00 Uhr, Lagerung beiRaumtemperatur(22 °C ± 5 °C).

MIKROBIOLOGISCHE UNTERSUCHUNGEN:

Ansatz:

  • T-Spot®-TB (ELISPOT)*

*Kooperationslabor (Fremdleistung)

Hinweise:

Entnahmevorschrift T-Spot®-TB (ELISPOT) PDF

DieInkubationszeit, d. h. die Zeit zwischen Infektion mit M. tuberculosis und einermessbaren Immunantwortbeträgt im Durchschnitt6-8 Wochen.

• RKI – RKI-Ratgeber für Ärzte – Tuberkulose; Stand: 21.02.2013

Indikationen für die IGRA-Diagnostik:

  • Die gezielte Testung nach Risiko-Kontakt mit einem Indexfall.
  • Die Testung im Rahmen der verpflichtenden arbeitsmedizinischen Vorsorge.
  • Die Suche nach einer latenten Tuberkuloseinfektion vor einer immunsuppressiven Therapie.
  • (Mit starken Einschränkungen) Die Diagnostik der „aktiven“ TB.

• Mikrobiologisch-infektiologische Qualitätsstandards (MiQ) 5 Tuberkulose & Mykobakteriose 2010

Die Interferon-γ Release Assays (IGRA) dienen dem immunologischen Nachweis einer Infektion mit Tuberkuloseerregern. Die Tests nutzen die Bildung von Interferon-γ (IFG) durch spezifische CD4-Zellen des immunologischen Gedächtnisses nach Präsentation von Antigenen, die fast nur bei Tuberkuloseerregern vorkommen. Freigesetztes IFG wird mittels Enzym-Immuno-Assay (EIA) nachgewiesen.

Folgende Tests sind kommerziell erhältlich:

  • QuantiFERON®-TB Gold Plus Test (QFT-IT; Fa. Cellestis Ltd., Carnegy, Australien)
  • T-SPOT-TBTM (T-SPOT, Fa. Oxford Immunotec, Oxford, GB)

  • Der T-SPOT verwendet eine ELISPOT-Technik zum Nachweis spezifischer T-Zellen. Die Zellen werden nach der EIA-Reaktion als violette Punkte in einer Zellkulturschale im Mikrotiterformat sichtbar.

  • Beim QFT-IT wird das gebildete IFG in einer ELISA-Reaktion quantifiziert.
  • Die diagnostische Aussagekraft beider Tests ist gleichwertig.

• In Anlehnung an Mikrobiologisch-infektiologische Qualitätsstandards (MiQ) 5 Tuberkulose & Mykobakteriose 2010

Die immunologischen Tests (Tuberkulin-Hauttest oder IGRA) zeigen lediglich indirekt die Auseinandersetzung des Immunsystems mit Tuberkulosebakterien. Ihre Ergebnisse sind immer in Zusammenschau mit den genannten anamnestischen Angaben zu werten. Dabei ist auch zu bedenken, dass immunologische Tests noch Jahre nach einer erfolgreichen antituberkulösen Therapie positiv ausfallen können.
Bei einem positiven Ergebnis sollte deshalb immer nach einer früheren Tuberkuloseinfektion gefragt werden.
Des Weiteren unterscheiden die IGRA nicht zwischen einer latenten und einer aktiven Tuberkulose. Bei entsprechender Anamnese sollte bei einem positiven IGRA deshalb immer ein aktives Krankheitsgeschehen ausgeschlossen werden.

• Mikrobiologisch-infektiologische Qualitätsstandards (MiQ) 5 Tuberkulose & Mykobakteriose 2010

  • Einnegatives Ergebnis im QuantiFERON®-TB Gold Plus Test schließtdie Möglichkeit einerInfektion mit M. tuberculosis und einer Tuberkulose-Erkrankung nicht aus; falsch-negative Ergebnisse können bedingt sein durch die Infektionsphase (z. B. wenn die Blutprobe vor der Entwicklung der zellulären Immunreaktion entnommen wurde), Störungen der Immunfunktion durch andere Erkrankungen, unsachgemäße Handhabung der Röhrchen nach der Blutentnahme, unrichtige Testdurchführung oder andere immunologische Variablen.
  • Ein positives Ergebnis im QuantiFERON®-TB Gold Plus Test sollte nicht als alleinige Grundlage für die Diagnose einer Infektion mit M. tuberculosis dienen; durch unrichtige Blutabnahme, Befüllung und Testdurchführung kann es zu falsch-positiven Ergebnissen kommen.
  • Ein positives Ergebnis im QuantiFERON®-TB Gold Plus Test sollte durch weitere medizinische und diagnostische Untersuchungen abgeklärt werden, um zu bestimmen, ob eine aktive Tuberkulose-Erkrankung vorliegt (z. B. durch Mikroskopie, PCR, Kultur und Röntgen-Thorax).
  • Zwar kommen ESAT-6 und CFP-10 in den BCG-Stämmen und in den meisten bekannten nicht-tuberkulösen Mykobakterien nicht vor, ein positives Ergebnis im QuantiFERON®-TB Gold Plus Test kann jedoch auch auf eine Infektion mit M. kansasii, M. szulgai oder M. marinum zurückzuführen sein. Werden solche Infektionen vermutet, sind alternative Testmethoden einzusetzen.

• In Anlehnung an QuantiFERON-TB Gold Plus (QFT-Plus) ELISA Packungsbeilage 02/2015

Abrechnung EBM (EBM-Ziffer: 32670):

Quantitative Bestimmung einer in-vitro Interferon-gamma Freisetzung nach ex-vivo Stimulation mit Antigenen (mindestens ESAT-6 und CFP-10) spezifisch für Mycobacterium tuberculosis-complex (außer BCG) bei Patienten

  • vor Einleitung einer Behandlung mit einem Arzneimittel, für das der Ausschluss einer latenten oder aktiven Tuberkulose in der Fachinformation (Zusammenfassung der Merkmale des Arzneimittels / Summary of Product Characteristics) des Herstellers gefordert wird
  • mit einer HI-Virus Infektion nur vor einer Therapieentscheidung einer behandlungsbedürftigen Infektion mit Mycobacterium-tuberculosis-complex (außer BCG)
  • vor Einleitung einer Dialysebehandlung bei chronischer Niereninsuffizienz
  • vor Durchführung einer Organtransplantation (Niere, Herz, Lunge, Leber, Pankreas)
  • Die Gebührenordnungsposition 32670 ist auf die genannten Indikationen beschränkt unddient weder als Screeninguntersuchung noch zur Umgebungsuntersuchung von Kontaktpersonen.

• Einheitlicher Bewertungsmaßstab (EBM). Stand: 2. Quartal 2016

Ggf. Kontaktaufnahme mit zuständigem Gesundheitsamt oder der Berufsgenossenschaft.

Abrechnung GOÄ (Kooperationslabor):

  • QuantiFERON®-TB Gold Plus Test: GOÄ-Ziffer 3767 (4x)
  • T-Spot-TB® (ELISPOT): GOÄ-Ziffer 3694 (3x); 4003 (1x)

Links:

Literatur:
• Einheitlicher Bewertungsmaßstab (EBM). Stand: 2. Quartal 2016
• Mikrobiologisch-infektiologische Qualitätsstandards (MiQ) 5 Tuberkulose & Mykobakteriose 2010
• Neumeister B, Geiss HK, Braun RW, Kimmig P. Mikrobiologische Diagnostik. Georg Thieme Verlag Stuttgart-New York 2009
• QuantiFERON-TB Gold Plus (QFT-Plus) ELISA Packungsbeilage 02/2015
• RKI – RKI-Ratgeber für Ärzte – Tuberkulose; Stand: 21.02.2013
• Winn W, Allen SD, Allen S, Janda W, Koneman EW, Schreckenberger PC, Procop GW, Woods GL: Koneman’s Color Atlas and Textbook of Diagnostic Microbiology. 6th edition. Baltimore, MD: Lippincott Williams & Wilkins; 2006

T-Spot®-TB (ELISPOT) (Interferon-y Release Assay (IGRA))-Tuberkulosediagnostik – MedLab Bochum (2024)

FAQs

What does it mean when your T spot test is positive? ›

A “positive” TB blood test result means you probably have TB germs in your body. Most people with a positive TB blood test have latent TB infection. To be sure, your doctor will examine you and do a chest x-ray. You may need other tests to see if you have latent TB infection or active TB disease.

What does positive IGRA mean for TB? ›

An IGRA test may be used to diagnose latent TB infection. It is not used to test for active TB disease. A negative IGRA means that you probably don't have the TB bacteria in your body. A positive IGRA test means that at some point in time you have probably been infected with the TB bacteria.

What is the T spot test for TB screening? ›

TB - The T-SPOT®. TB test is an in vitro diagnostic test for the detection of effector T cells that respond to stimulation by Mycobacterium tuberculosis antigens ESAT-6 and CFP 10 by capturing interferon gamma (IFN-g) in the vicinity of T cells in human whole blood collected in lithium heparin.

What is the ELISpot test for TB? ›

This assay detects interferon-gamma (IFN-γ) secretion from peripheral blood mononuclear cells in response to stimulation with Mycobacterium tuberculosis antigens (ESAT6, CFP10). This test cannot differentiate between latent tuberculosis infection (LTBI) and tuberculosis (TB) disease.

How do you interpret the T spot test? ›

TB test are interpreted by subtracting the spot count in the Nil control well from the spot count in each of the Panels, according to the following algorithm: The test result is Positive if (Panel A-Nil) and/or (Panel B-Nil) ≥ 8 spots. The test result is Negative if both (Panel A-Nil) and (Panel B-Nil) ≤ 4 spots.

What happens when you have latent TB? ›

People with latent TB do not have any symptoms and cannot spread TB. If they do not get treatment, however, they may develop active TB disease in the future, spread the disease to others, and feel quite ill. People with active TB disease can be treated and cured if they get medical help.

Can tuberculosis be cured? ›

Active, drug-sensitive TB disease is treated with a standard 6-month course of 4 antimicrobial drugs that are provided with information, supervision and support to the patient by a health worker or trained volunteer. The vast majority of TB cases can be cured when medicines are provided and taken properly.

Can tuberculosis be contagious? ›

Tuberculosis can spread when a person with the illness coughs, sneezes or sings. This can put tiny droplets with the germs into the air. Another person can then breathe in the droplets, and the germs enter the lungs. Tuberculosis spreads easily where people gather in crowds or where people live in crowded conditions.

What to do if IGRA is positive? ›

All persons with a positive interferon-gamma release assay (IGRA) or tuberculin skin test (TST) result for TB infection should be evaluated for active tuberculosis (TB) disease. This can be done in primary care or other clinical settings.

What is the difference between TB and T-SPOT? ›

Richeldi concludes that the T-SPOT. TB test is more sensitive than the QuantiFERON-TB Gold and the tuberculin skin test for diagnosis of LTBI in immunocompetent persons, primarily because T. SPOT-TB test results correlate more strongly than tuberculin skin test results with extent of exposure to tuberculosis (13, 14).

What are the symptoms of the T-spot TB? ›

Common symptoms of TB disease in the lungs include:
  • A bad cough that lasts 3 weeks or longer.
  • Pain in the chest.
  • Coughing up blood or sputum (phlegm from deep inside the lungs)
  • Weakness or fatigue.
  • Weight loss.
  • Loss of appetite.
  • Chills.
  • Fever.

What is another name for the T-SPOT? ›

The T-Spot TB test is a blood test also known as an Interferon Gamma Release Assay (IGRA), that detects the immune response of T cells found in a sample of highly purified white blood cells (WBCs) that have been sensitized to M. tuberculosis antigens.

What does it mean when your T-spot is positive? ›

Patients testing positive with the T-SPOT. TB test likely have TB infection and should be clinically evaluated for active TB disease. Risk of one or the other can be assessed on the basis of a combination of epidemiological, historical, medical and diagnostic findings.

What does ELISpot tell you? ›

The ELISpot assay for cytokines is a quantitative and qualitative immunoassay that measures the frequency of cytokine-secreting cells in a given sample based on a modified sandwich enzyme-linked immunosorbent (ELISA) technique.

How often should a T-spot test be done? ›

These updated guidelines recommend annual testing on high-risk individuals only, which makes an accurate test even more crucial.

Can you have a false positive T spot test? ›

T-SPOT. TB assay had cross-reaction with Mycobacterium kansasii, Mycobacterium marinum and Mycobacterium szulgai, which may cause false positives.

Can I still work with a positive TB test? ›

No restriction on movements or work (i.e., no quarantine or isolation) is needed during evaluation for a positive TST or IGRA unless the patient is symptomatic and has risk factors for active tuberculosis (TB) disease.

What is the meaning of t-spot? ›

TB is a type of ELISpot assay used for tuberculosis diagnosis, which belongs to the group of interferon gamma release assays. The test is manufactured by Oxford Immunotec in the UK. It is available in most European countries, the United States as well as various other countries.

How long after being exposed to TB will you test positive? ›

Like the skin test, IGRAs usually becomes positive within 4 to 10 weeks after exposure. Two blood tests, QuantiFERON TB Gold-Plus and T Spot TB, are approved by the United States Food and Drug Administration (FDA) in the United States.

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